vesely_ivan_dzeno_117x72.jpgJak hodnotí předseda sdružení Dženo současnou situaci Romů v České republice? Jak vnímá výroky vicepremiéra Jiřího Čunka? Je Čunek opravdu jediným politikem, který mluví o romské problematice otevřeně a chce ji řešit? Na dotazy čtenářů bude Ivan Veselý odpovídat v úterý 17. 4. od 10:00.

Ivan Veselý je spoluzakladatelem a předsedou občanského sdružení Dženo, které si klade za cíl sdružovat zejména občany romské národnosti, kteří chtějí pomáhat svému národu, ale i všechny ostatní, jejichž shodným posláním je právě ona pomoc. Dalším z hlavních cílů sdružení Dženo je podpora rozvoje a obnovy tradičních romských hodnot a vlastností, uvádí Dženo na svých stránkách.

Upozorňujeme čtenáře, že vulgárně formulované dotazy nebudou redakcí zviditelněny.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
J.Tínek
Dobrý den, můžete mi,prosím, vysvětlit,jak se rozezná Rom od ostatních etnik?Jaké jsou genetické znaky či jiné odlišnosti,dle kterých lze bezpečně říct: tohle je(není) Rom ? Pro mně existuje pouze jedno dělení : slušný člověk - neslušný člověk.
Souhlasím s vámi, že jsou jen lidi, kteří jsou dobří nebo zlí. Doufám, že v budoucnu kulturní a rasové odlišnosti nebudou hrát významější roli ve společném soužití.
Ivan Veselý
minz.k
Vážený pane Veselý, mám na Vás hned několik otázek, děkuji předem za odpověd. 1.) Jaká je schopnost Romů se adaptovat na trhu práce v Česku od roku 1990, zejména mladou romskou generaci, co na tomto úseku nabízí Romům Evropská Unie. 2.)Jaké politické, občanské, společenské možnosti mají Romové v rámci chodu státu a jejo aktivit v Evropské Unii. 3.)Co obnáší název "ROMSKÁ DEKÁDA" 4.)Jaká je platební schopnost Romů na placení, nájmu, potravin, služeb. 4.)Jak se řeší bytová problematika Romů v Praze a jinde v republice: 5.)Jaké je podle Vás chování Romů na veřejnosti a sousedské vztahy s Čechy.
1) Schopnost adaptovat se na současný trh práce je minimální a to z následujících důvodů. Nedostatečná kvalifikace, vzdělání, nedostatek pracovních příležitostí pro méně kvalifikové pracovníky. Také morálně volní vlastnosti potencionálních uchazečů o práci. Evropská unie v rámci romského sociálního fondu nabízí pro všechny nové členské státy investice do vzdělávání a rekvalifikace. V dnešní době je také moderní sociální podnikání. Implementace strategie vycházející z evropských fondů je liknavá. Přemíra byrokratizace v oblasti podávání žádostí, nepřipravenost odpovědných státních institucí tento program spravovat a řídit, nedostatečná informovanost mezi potencionálnjími žadateli. 2) Co se týče českého státu platí ústava a zákon o shromažďování, takže Romové mají možnost se společensky a politicky angažovat. Velkou otázkou je naplňování těchto zákonů v oblasti politické participace a to mám na mysli úspěch ve volbách, kde platí 5 procentní kvórum, a Romové v České republice i kdyby se sjednotili, nemají šanci tuto hranici překročit. Možnost aktivně pracovat ve většinové politické straně je minimální a to z toho důvodu, že i současní členové stran z řad Romů nejsou vnímáni jako rovnocenní partneři. Lidově řečeno, každá strana má svého Cikána, aby nebyla nařknuta z toho, že je rasistická. Co se týče aktivní participace na rozhodovacím procesu v rámci EU, tam je šance minimální. To z toho důvodu, že instituce EU i přes tuny deklarací se chovají vůči romské menšině v Evropě skrytě rasisticky. Domnívám se, že romský problém v Evropské unii slouží jako klacek na nové členské země. Co se týče budoucí participace v EU vidím aktivnější roli jako velmi nerealistickou. 3) Romská dekáda je politický proces nastartovaný Open Society Institut a Světovou bankou, který má za úkol v příštích 10 letech napomoct členským státům při řešení romských problémů. 4) Platební schopnost se neliší od průměrně nezaměstnaného. Podle mého názoru je stejné. 5) V Praze jsou Romové v celku saturováni, protože obecně je ekonomická situace v Praze lepší než v regionech. Pražská romská komunita je více integrovaná a více uvědomělá než komunity v ostatních krajích. 6) Chování na veřejnosti je od města k městu jiné. Liší se také sousedské vztahy. Máme bezproblémová města jako Český Krumluv a mnoho dalších městeček a vesnic, na straně druhé máme Chomutov a Chanov, kde je více třecích ploch než je průměr.
Ivan Veselý
Petr Jonáš
Jak dokáže Rom, že je Rom? Jak dokáže Rom, že kdokoliv, kdo se prohlásí za Roma, není Rom?
Kromě kulturních a etnických znaků je u tradičních romských komunit znakem Roma jeho způsob myšlení, jeho víra ve vyšší principy a jeho morálka, která nevybočuje z židovsko-křesťanské tradice. Pokud se někdo chce prohlásit Romem, je to jeho osobní záležitost.
Ivan Veselý
Broukus
Dobry den, ja bych se jen chtel zeptat na historicky zaklad slova Rom. Preji krasny den a hodne dobre odvedene prace.
Slovo vzniklo na prvním kongresu Mezinárodní romské unie v Londýně v 70. letech a má označovat člověka uvědomělého. Slovo je průvodním znakem romské emancipace v Evropě.
Ivan Veselý
wifi
Pane Veselý, kdy se domníváte, že se jisté etnikum (nebudu jmenovat) začne chovat jako lidé a nedosti toho ještě k tomu se živit prací - tedy mám na mysli svou vlastní ?
To nejmenované etnikum se chová jako lidé, vaše otázka by měla znít, kdy se začnou chovat jako civilizovaní lidé. V tom směru, že se zařadí do jakéhosi středu a splynou s ním. Narážím tady na integraci Romů ve společnosti. Proteče hodně vody, než se to stane. Na jedné straně o to Romové musí usilovat a na druhé bez pomoci okolní společnosti a státu to nejsou v současné době vlastními schopnostmi tento cíl realizovat. Až tento cíl začnou naplňovat, budou se také živit vlastní prací a budou také živit ostatní nemohoucí členy naší společnosti.
Ivan Veselý
Ondřej Hetmánek
Dobrý den, v rámci svého studia jsem se dozvěděl, že Romové se údajdě značně kastují (základní kasty degeš a žeže se dále komplikovaně dělí) a že paradoxně jsou mezi těmito kastami někdy i větší bariéry než mezi Romy a Čechy (např. co se týče každodenního styku, sňatků apod.), je to pravda a byl byste ochoten nám prozradit do které kasty patříte Vy?
Je pravdou, že kastace romského společenství tady byla, ale zároveň jsme svědky vymírání kastovního systému. Romské společenstí v ČR, ale i v Evropě prochází procesem liberalizace, o čemž svědčí spousta smíšených manželství nejen v rámci romského společenství, ale i ostatní společnosti. Z které kasty já pocházím, je moje osobní věc.
Ivan Veselý
Ivan Bok
Dobrý den, pane Veselý. Viděl jsem, jak jste mluvil na Primě, a oceňuji Váš konstruktivní přístup k politice. Chtěl bych se vás zeptat, zda si myslíte, že větší vlnu současných protirómských projevů nevyvolávají ani tak Čunkovy názory a činy, jako spíše hysterické reakce jeho odpůrců a mediální obraz, tak jak ho vytváří třeba TV Nova? Také bych Vás chtěl požádat, jestli byste nám nenapsal nějaký dobrý vtip o Romech, jaký si říkáte mezi sebou.
Nepovažuji protesty romských organizací a obránců lidských práv za hysterické. Je pravdou, že mediální obraz těchto protestů může být vnímán jako hysterický, což se u kauzy Čunek v některých médiích ukázalo. Některá média nepoukazovaly na podstatu činu pana Čunka, ale snažila se o tom informovat tak, jak pan Čunek, hrdina sovětského svazu, potírá parazity a vyřezává vředy v české společnosti. Podstata celé kauzy je, pokud chceme, aby se dodržovaly zákony a v zájmu jejich dodržování neměli bychom při realizaci tohoto zájmu zákon porušovat, což se v některých případech kauzy vystěhování stalo. Romský vtip, ten mě zrovna žádný nenapadá, ale když mi napíšete, rád vám nějaký pošlu.
Ivan Veselý
j.p.š.
Dobrý den pane Veselý, poslouchal jsem Vás v neděli pouze zlomek času, kdy jste pronesl, že by se stát měl více starat o vzdělanost romské komunity. To si snad děláte srandu. Když někdo nechce, tak nechce. Neberte cikány, že jsou jako Vy. Neberte mojí připomínku jenom na cikány, na všechny občany této země musí být ne přísnost, ale represe, protože, podle mne, se jinak nic nedokáže. Sám nejsem také dokonalý, ale odsaď podsaď. Děkuji. Procházka Jiří
Nedělám si z vás srandu, je v zájmu českého státu, aby mělo jeho obyvatelstvo co nejvyšší vzdělanostní úroveň a to z důvodu konkurence české ekonomiky v rámci procesu globalizace, v rámci stárnutí populace a v rámci trendů, které Českou republiku neminou. Ti "Cikáni" jsou jako já, také pocházím z osady z Východního Slovenska. Měl jsem jediné štěstí, že jsem se narodil do té rodiny, do které jsem se narodil. I přesto, že jsem dosáhnul určitého vzdělání a životní úrovně, cítím s těmito Cikány, protože vím, jaká to byla těžká cesta až sem do tohoto chatu. Ne každý z těchto lidí se rodí jako bojovník, člověk s vůlí a s duchovním odkazem. Vím, že romský národ v Česku i v Evropě je nemocný, potřebuje pravdu, chleba a naději.
Ivan Veselý
Karel
Dobrý den, proč podávají tzv. aktivisté trestní oznámení nna pana Čunka, když se za nepochopený výrok slušně omluvil? A proč ho na demonstraci proti němu, když přišel mezi protestující, nikdo nechtěl pustit ke slovu? Díky.
Je omluva a omluva. Obecně omluva ztratila v současné době původní význam. Myslím si, že pokud by pan Čunek poprosil o odpuštění jako správný křesťan, určitě by mu bylo odpuštěno. Na této demonstraci jsem nebyl, takže nevím, jak bych na to odpověděl.
Ivan Veselý
Bohemus
Dobrý den! Jaký je Váš názor na to, že cikáni i když jim stát vychází všemožně vztříc a tolerují se jim věci, které by ostatním lidem neprošly, neustále křičí jak je jim ubližováno, přitom každý vidí jak jich velká většina devastuje původně zachovalá obydlí?
Nevím, jak stát speciálně vychází vstříc Romům v této zemi. Nevím o tom, že by ČR měla speciální zákony nebo politiky speciálně pro Romy. Je pravdou, že řada Romů se o své obydlí nestará a majetek jim svěřený ničí. Jsem přesvědčen o tom, že v příštích 10 letech se tento postoj Romů změní.
Ivan Veselý
Kánic
Dobrý den, myslíte si, že Topolánkova vláda padne při neúspěchu hlasování o finančních reformách? Které straně by v takovém případě dávali Rómové svůj hlas v mimořádných volbách?
Zajímavá otázka, o které jsem ještě nepřemýšlel.
Ivan Veselý
notorický krevulant
Pane Veselý, proč se stydíte za označené cikáni ? Byl jsem na vojně ve druhé polovině 80. let, kdy tento jazykový paskvil vznikl a spoluvojíni této národnosti toto oslovení považovali za urážku a zásaně tvrdili, že oni jsou - cituji : "slušní cigáni". Kontrolní otázka: Máte už připraven nějaký nový titul pro časy až se označení "Róm" bude zdát stejně profláknuté jako ta předchozí ?
Necítím se být cikánem, cítím se být Romem. Cikánem jsem byl do roku 1989. To, že se někteří Romové cítí být cikány je jejich osobní věc, která svědčí o jejich vnitřním sebeuvědomění. Nemám žádný titul, protože všichni Romové se rodí jako Romové, ať si to více či méně uvědomují.
Ivan Veselý
David
Dobrý den. Vzpomínám si na Vaše dávné vystoupení v TV NOVA kde jste hrozil, že pokud se situace Rómů nezlepší, vezmou samopaly a začnou to tady střílet. Nevím, jestli jste si vysloužil trestní stíhání, ale silně o tom pochybuji. Nemáte pocit, že Rómové jsou nejméně shopný národ postarat se sám o sebe? Dokonce Vaši předchůdci v Indii denně dřou aby se najedli, v Africe, Asii pracují za misku rýže (přeneseně). Ale naši čeští Rómové mají pouze nataženou ruku a dávej. To si o Vás myslím já a všichni ostatní. Kdo nepracuje ať nejí. Já pevně doufám, že se sociální škrty dotknou vaší komunity dost citelně.
Správné Husákovské, kdo nepracuje, nechť neje. Jak se nám ta doba vrací, ale zprava. Je pravdou, že většina romské populace je na sociálních dávkách, ale nikdo si neuvědomuje, že 430 tisíc nezaměstnaných v ČR je oběť transformace ekonomiky a společnosti. Je to oběť současnému úspěchu české ekonomiky. Všechny politické strany od roku 1993 si toho byly vědomy. Armáda nezaměstaných roste a MPSV není schopno efektivně vytvářet politiku aktivní zaměstnanosti. To, že jsou Romové v této armádě, není jen vina českého státu, je to i jejich vina a neschopnost zodpovědně řešit své každodenní životní problémy. Je pravdou, že romská populace na tuto transformaci byla nepřipravená. To z toho důvodu, že před rokem 1989 se preferovaly dělnické profese, kde nebylo zapotřebí vyšší kvalifikace nebo vzdělání. Transformace ekonomiky proběhla, současná ekonomika vyžaduje více vzdělané lidi a Romové z nedostatku vzdělání z důvodu rasových předsudků jsou neschopni se na trhu práce uplatnit.
Ivan Veselý
blabla
Proč je romská komunita českou společností mnohem méně tolerována než komunita vietnamská? Není to náhodou vztahem k práci??
Není to jenom vztahem k práci, je to i určitými kulturními odlišnostmi, které vytvářejí v každodenním soužití těchto skupin třecí plochy. Je to určitý strach většinové společnosti z odlišných životních stylů. Životní styl Romů může být ve většině evropských zemích konfliktní a ta konfliktnost vychází z určitého konzervativního pohledu na život.
Ivan Veselý
vojta
pane Vesely držim vam palce,nenechte se odradit ted zaleži na vas za sva prava musite bojovat nikdo to za vas neuděla.A TĚM KTEŘI ŘIKAJI JAKY MAJI ROMOVE VYHODY TAK JIM ŘEKNĚTE AT SI TO SNIMA TAK NA ROK VYMĚNILI.MYSLIM ŽE BY MLUVILI JINAK,TO BY POZNALI CO TO JE RASISMUS!PŘEJI VAM VŠE DOBRE
Děkuji za souznění duší.
Ivan Veselý
Jiří Plaček, Pardubice
Pane Veselý! Stavím si domek svépomocí. Chybí mi asi 4OO tis. Kč. Dozvěděl jsem se, že Romové ve Vsetíně dostali na nové ubytování BEZÚROČNOU půjčku. Můžete mi říci, co mám udělat, abych TAKÉ já (který mezi Romy nepatřím) dostal půjčku bezúročně?
Zeptejte se pana Čunka.
Ivan Veselý
anonym
Pětasedmdesátiletou důchodkyni přepadli v pondělí během dne dva chlapci v Mladé Boleslavi. Jeden z mladíků ženě strhl kabelku a začal s ní utíkat. Krádeži zabránil náhodný svědek události, který kabelku prchajícím zlodějům sebral. Podle policie bylo přitom zlodějům jen něco mezi třinácti až patnácti lety. Kdo to asi byl?
Bylo to ufo ze souhvězdí Orion, protože důchodkyně krystal z hyperpohonu a oni se potřebovali dostat domů. Je mi líto té paní, že se jí to stalo, ale měla by případ nahlásit na mezigalaktickou policii, která to určitě vyřeší.
Ivan Veselý
anonym
Dobrý den, rád bych se zeptal, koho jste volil ve volbách?
Nevolil jsem, protože jsem nebyl v České republice.
Ivan Veselý
H.RALPH
Před nedávnem jsem slyšel jednoho z romských aktivistů větu:"Proboha,vždyť my jsme tu s vámi už 500 let!".Ta věta mne velmi zaujala.Jednak rozdělení na "vy - my" už minimálně zavání rasismem.A podruhé - existují u nás i jiné komunity než romské.Za všechny - vietnamské komunitě to trvalo cca.30 let,než se sžila bez větších problémů s českou majoritou a Ukrajincům to trvalo možná 15.Ergo ptám se,JAK DLOUHO TO JEŠTĚ PODLE VÁS BUDE TRVAT ROMŮM,než se začlení do majoritní společnosti?!
Je pravdou, že jsme ve středoevropském regionu 500 let. Doporučil bych vám nějakou historickou literaturu, kde se dovíte, jaké bylo postavení a soužití Romů v tomto regionu v uplynulých 500 letech. Proces začleňování Romů je dlouhodobý. Naše sdružení zpracovalo ekonomický model začleňování romské populace, který jsme zaslali všem předsedům parlamentních politických stran. Doufám, že v květnu nebo v červnu budeme moci tento model prezentovat jednotlivým politickým klubům v parlamentu.
Ivan Veselý
Jaroslav Jiřinec
1. Co konkrétně dělají různá romská sdružení za peníze daňových poplatníků pro nepřízpůsobivé romy? 2. Proč drtivá většina romů nechce více jak 600 let se asimilovat do majoritní společnosti? 3. Jak dlouho ještě chcete žádat od státu "pomoc"? 4. Na kolik peněz odhadujete náklady státu na splynutí s majoritou v období nejbližších 5 let? 5. S jakými opatřeními budete ztotožněn proti provinivším se spoluobčanům romské národnosti, když budou drogovat, ničit nájemní byty, přepadávat spoluobčany, krást, neposílat děti do škol?
Na většinu dotazů jsem již odpověděl. ad 4) Odhadoval bych to zhruba na 600 mil. ročně. Tyto prostředky by měly investovány do vzdělávání romských žáků na základních školách s cílem úspěšně zařadit romské žáky na učiliště a střední školy, na rekvalifikaci romských nezaměstnaných, na výchovu a vzdělávání učitelů v oblasti multikulturalismu, na podporu pedagogických asistentů a vytváření nultých ročníků ZŠ, stručně řečeno. Samozřejmě v našem ekonomickém modelu je tato struktura podrobněji vyčíslena, s tím, že zhruba po 10 letech se tato investice vrací a lidé, kteří jsou do tohoto modelu zapojení, platí daně a šetří státu výdaje na sociální dávky.
Ivan Veselý