topolanek_vlk_katedrala_172x107.jpgKardinál Miloslav Vlk (1932) absolvoval obor archivnictví na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy a bohoslovectví na Cyrilometodějské bohoslovecké fakultě v Litoměřicích. Na kněze byl vysvěcen v roce 1968. O deset let později mu byl odebrán "státní souhlas k veřejnému výkonu kněžské služby." V roce 1990 byl jmenován biskupem v Českých Budějovicích a po roce arcibiskupem pražským a primasem českým. Papež Jan Pavel II. jej v roce 1994 jmenoval kardinálem. Vzhledem k tomu, že v květnu dosáhne věku 75 let, tak podle kanonického práva připravuje dopis s nabídkou své abdikace do rukou papeže.

 

"Děkuji za všechny slušné dotazy a těším se na příští dialog a vám všem přeji vše dobré do vašeho života," uvedl na závěr rozhovoru kardinál.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
H. Grygar
Vážený pane kardinále, být věřícím, natožpak knězem s tak velkými zodpovědnostmi je a obávám se i bude mezi nejvíce ateistickým národem západní civilizace, Čechy, o dost těžší než normálně je. Z historického nadhledu nemalou část tohoto fenoménu přičítám tomu, že Češi - mezi Slovany vždy nejvíce a obecně ke svému prospěchu germanizací poznamenaný národ - by mohli být zachráněni pro křesťanskou víru, ikdyž by, díky svému jistému individualismu (oproti třeba Slovákům, Polákům, naopak ale spíše jako u Němců, Švýcarů, Holanďanů a Anličanů) byli spíše protestanti. Nakonec to, že jsme zde měli, po vzoru Wyklifa, Jana Husa, dokonce a velkým časovým náskokem před Lutherem, indikuje a Jednota bratrská, založená hlavně na nižší české šlechtě a vzdělancích napovídá, že populace je této větvi křesťanství přístupná. To, že Habsburkové, kteří měli ambice a mocnářské povinnosti spojené s tehdy nocnou španělskou říší, včetně exotického Mexika, kde státním náboženstvím byl katolicismus a tedy nemohli - zvláště v tehdejším historickém kontextu, kdy po další staletí - dnes stále v Irsku - se bitevní linie formovaly mezi katolíky a protestanty, místo aby je spojovala víra v Ježáše Krista) už jen z praktického hlediska Čechům udělak vyjímku, řka: Dobrá, vy budete v naší říši jedinými protestanty (luterány, Moravskými bratry, což, mimochodem, byli většinou Němci). Díky "rekatolizaci" pak český národ " s vodou vylil i dětátko", v tomto případě doslova, když ve špatně pojatém pokračování tradice boje Jana Husa a Jednoty bratrské proti "nepravostem Říma" nakonec ztratil i víru v ono betlémské děťátkö a místo ("alespoň") protestantů se nakone, s nemalou pomocí Masaryka, který boj proti Vídni spojoval s bojem proti katolické církvi, stali neveřící. Na rozdíl třeba od Marxova "opiátu lidstva" vidím - také dlouhými léty s celkem otevřenýma ořima prožitými na Západě - že pro nemalou část populace, jednoznačně se zdá pro více žen než mužů - víra a její organizovaná podoba, církev, je nezastupitelným prostředkem terapie. To, že jsme díky drsnému vlivu ruských stepí za komunismu za Západem také zaostali v tom, aby nejširší populace chápala a viděla psychologii a terapie jako něco normálního, potřebného, se situace dokonala to, co způsobil komunismem systematicky devastovaná církev. Český cynicismus, negativismus, nihilismus, mnohem horší než jakákoliv zdravá míra skepse jsou toho každoněnním a v mnoha směrech se projevujícím důkazem a produktem. Ne z náboženského, ale z praktického hlediska, vidíc jak funguje Západ, lidé a instituce v něm, nevidím - na dlouhá léta - žádnou lepší náhradu za všeobecně, tak či onak příjímanou víru (a tedy za mnohem silnější církve). NEJISOTY, stresy, tlaky tržního hospodářství, jakkoliv zmírněné sociální sítí, mnohem lépe snášejí, lépe v ní prospívají lidé, kteří věří "že to dobře dopadne", kteří jsou ochotni přijimat rizika, "oddálit gratifikaci". V tomto ohledu církve i v nejvyspělejších západních zemích nemají, coby "supermarkety terapie" žádnou konkurenci. A státníci, osvícení lidé si to také uvědomují a podle toho jednají. Poznámka: Jedním se mnou po léta komunikovaným fundamentálním nedostatkem Klausem u nás artikulované "liberální" ideologie a politiky, kdy se navíc údajně inspiroval anglosaskám světem a tam jeho konzervativními stranami, je to, že nenabízá absolutně žádnou alternativu, ponechává obrovské VAKUUM tam, kde v myšlení a ideologii nejen konzervativních stran (ale třeba vššch Američanů, Britů, Bavoráků,atd.) hraje víra v Boha a to, jak se v těch všech mnoha podobách na postojích lidí k životu projevuje. To, že Klaus vybudoval "liberální" a "konzervativní" stranu absolutně bez toho, aby tam byly nejen patrné, ale opěrné základy a reference (v našem prostoru na křesťanskou) víru je tragedie, kteroun si většina lidí stále neuvědomuje (tak, jak zápasí s projevy cynicismu, nedostaku osobní zodpovědnosti, víry že to dobře dopadně). Asi se emála dotknu, ale Klaůsův "konzervativismus" a tedy většina ODS je jen namodro přelakovaný "věděcký materialsmus" totalitní KSČ a její "pracující inteligence" a manažérských kádrů. Neustálé "zvyšování životní úrovně", tentokrát ne v režiji pětletek, ale neviditelné ruky. Po tomto "úvodu", můj skrovný DOTAZ: Jak - doufám že ve spolupráci hlavně s protestantskými (mini)církvemi - katolická církev dlouhodobě plánuje podchytit a vést ke spolupráci hlavně ty, kterým Bůh (nebo Klaus svoji divokou privatizací) na tomto světě přál - oproti ostatním - dispropoční majetky a jiné statky, tedy s tím spojenou extra zodpovědnost? Jak tedy tyto oslovujete a pomáháte jim uvědomit si jejich (jako u jejich protějšků na Západě) nezastupitelnou roli v tomto směru? Že tedy to není jen okázalá spotřeba, ale také mnoho, systematických (nejen naoko, pro PR) povinností. Doufám, že bude (mnohem) více lidí jako developer pan Preissler, kteří si toto uvědomí a podle toho také budou činit. Vše nejlepší, hodně zdraví ve Vaší nelehké misi.
Vrbka
Pane kardinále, pan kardinál Tomášek byl osobnost, svoji skromností a pokorou nadchnul nás všechny, ve víru v Boha jsme začali věřit, byl vzorem a proto jsme si ho vážili. Vy však jste jeho opakem, blahobyt a velikášské pózy Vám jsou bližší. Myslím si, že církvi svým působením jste spíše ublížil. Platí pro Vás snad jiné desatero přikázání? Děkuji za odpověď. Vrbka
Kristus na urážky neodpovídal, chci jít jeho cestou.
Kardinál Miloslav Vlk
Jana
Zapojíte se do kampaně www.stopkoureni.cz za přísnější protikuřácký zákon? Můžete podepsat petici a bojovat s ostatními za to, aby se v ČR tolik nepropagovaly drogy, tedy nejen cigarety, ale i alkohol a ostatní drogy.
jm
Pan Kardinále, jakou by jste považoval formu omluvy komunistů za zločiny na lidstvu za adekvátní, například aby měla podobnou váhu jako omluvy katolické církve za svoje zločiny v Evropě a Americe? Děkuji Vám za odpověď. JM
AM
Vaše Eminence, především chci popřát Vám a všem katolíkům požehnané Velikonoce. Dotaz na Vás je tento: Často, když chodím kolem katolických kostelů (které patří Církvi), zaznívá z nich hudba nejlepších evropských skladatelů. Avšak vždy je tento duchovní zážitek spoplatněn vstupným na "koncert". Zatímco při mších svatých často jako huděbně vzdělaný člověk trpím. Papež Benedict XVI upozorňuje, že je třeba vrátit (nejenom) gregoriánský chorál do liturgie a vůbec provést "reformu reformy". Proběhne něco podobného i u nás v Čechách? Zmizí ostudu Bohu a Kristu dělající scholy (non-cantori) a nahradí je opět bohulibé zpěvy, ty, které dnes znění naneštěstí jen při "koncertech" v katolicích kostelích, které tak slouží pouze jako "kulturní domy"? Nebo cítíte, že je tato úloha provést papežem požadovanou reformu již mimo vaše povolání a necháte to raději na svém brzkém následníku poté, co budete muset po dovršení 75. roku života odstoupit jako biskup a primas? Děkuji, v Kristu AM
Vážený pane, chápu vaše sklony, ale musí vám říci, že koncil otevřel při respektu liturgické tradice otevřel novou etapu liturgie. V naší diecézi se řídíme podle liturgických směrnic vatikánského koncilu, biskup je liturg v diecézi., Mohu vás ujistit, že se žádná reforma nepřipravuje, nejsou k tomu žádné směrnice. Gregoriánský chorál se také zpívá.
Kardinál Miloslav Vlk
vlada.v@iol.cz
Pane kardinále, dne 6.4.2007 jsem Vám touto cestou poslal dotaz, respektive se Vás na něco ptal. Proč jste na to dosud neodpověděl? Je od Vás sprosté, když si vybíráte pouze dotazy, které Vás chválí. Máte také svědomí? Uvědomujete si, že ne všichni věřící a cirkevní hodnostáři s Vámi souhlasí? Všeobecný názor na Vás je, že církvi Vaše působení ve funci kardinála uškodilo a zaznamenalo citelný odliv věřících. Znovu se Vás ptám, platí pro Vás jiné Boží přikázání než pro ostatní věřící? Dle Vašeho nabobřelého, hamižnického a pózovitého vystupování Boží přikázání ani neznáte a nebo s ním tak pohrdáte? Přesto, opětovně děkuji za odpověď, bude-li, jestli jste si tuto formu dotazů nezvolil jako formu Vašeho divadla a šaškáren jak se dále zviditelňovat.
Na hrubou aroganci většinou neodpovídám, chci vést slušný dialog.
Kardinál Miloslav Vlk
Ondřej Hetmánek
Dobrý den, mám pro Vás několik dotazů: jste pro zakázání symbolů komunismu? Myslíte si, že je to vhodné, vzhledem k miliónům obětí, které pod těmito symboly bojovaly proti nacismu? Jak by jste se díval na iniciativu, která by požadovala zákaz symbolu kříže, jako symbolu spjatého mimo jiné s upalováním, mučením a konkvistou? Vidíte nějakou hodnotovou souvislost mezi křesťanstvím a komunismem? Jaký máte názor na roli katolické církve v bývalých fašistických režimech Itálie, Portugalska, Španělska, Chile, Argentiny? Proč dle Vašeho názoru katolická církev inklinovala k pravicovým diktaturám(pokud tento historický fakt jste ochoten přiznat)?
Opět musím říci, abyste si udělal pořádek v pojmech a nesrovnával symboly komunismu, které byly výzem ideologické nenávisti s křížem. To mě uráží. Kříž není spojen s upalováním a jinými zly, doporučuji hlouběji studovat dějiny a oprostit se od předsudků. Hodnocení dějiných událostí je třeba posuzovat objektivně a napřešd zjistit a doložit, ne házet frázemi. Neříkat "církev", jestliže to dělal některý křesťan.
Kardinál Miloslav Vlk
Ondřej Hetmánek
Dobrý den, zajímal by mě Váš názor na kontroverzní téma ochrany proti přenosu HIV. Dle různých organizací přispívá politika Vatikánu ve věci kondomů (t.j.odmítání této ochrany a antikoncepce vůbec) v Africe k masivnímu šíření HIV. Vy se hájíte tím,že kážete zároveň manželskou věrnost, nicméně zdá se, že mnoho lidí, zvláště v Africe, je ochotno se vzdát kondomů nikoliv však své promiskuity, je v takovém připadě lidsky udržitelné odmítat ochranu před tímto smrtelným virem? Neměla by láska k bližnímu zvítězit nad dogmatem? Je pro Vás důležitější mravní princip nebo lidský život? Zatím se zdá, že nemoc AIDS vnímáte jako metlu Boží k očištění stáda od špatných kusů, to se však příliš s učením o odpuštění a lásce k bližnímu neslučuje.
Myslím,že máte v pojmech a zvláště v hiearchii hodnot určitý zmatek. My si nemůžeme přizpůsobovat pravdu (tzn. dogma) svým potřebám. Řešení HIV nemůžeme hledat mimo pravdu, hodnoty a zákony, které mají nevyhnutelnou platnost (srovnej i přírodní zákony). Kondomy v perspektivě život nezachrání, je třeba hledat řešení v základu, ve výchově ke změně života. Nelíbí se mi, že v podobných horkých problémech se dělá jen provizorní řešení a pro základní řešení věci se v podstatě neplánuje nic. Je to asi tak, jako když komunismus chtěl řešit nespravedlnosti v oblasti majetkové, a tak soukromé vlastnictví prostě zrušil a ono se postupem času poznalo, že takovéto řešení nemá smyslu, a nastal návrat k soukromému vlastnictví. Tím chci říci, že jsou určité zákony, které musíme respektovat.
Kardinál Miloslav Vlk
Ondřej Hetmánek
Ještě jednou dobrý den, co by podle Vás udělal Kristus, kdyby přišel ke katedrále a byl za vstup požádán o sto korun?
Věřící, kteří se jdou modlit do katedrály, měli vstup zdarma. Ježíš by o stokorunu žádán nebyl. On je Pán i v naší katedrále.
Kardinál Miloslav Vlk
Black
Dobrý den, mohl si Ježíš upéci tak horkou pšeničnou placku, že ji pak sám nemohl sníst?
Tato otázka je obvyklá i když v jiné podobě, Pán Ježíš se nezabýval nesmysly. I kdyby takovou placku upekl, tak by si ji nechal vychladnout.
Kardinál Miloslav Vlk
Jihočech
Pane kardinále, jakému týmu fandíte v hokeji a ve fotbale? Sledujete jako Jihočech výsledky Dynama a Motoru?
Přiznám se bez mučení, že fotbal sleduji jen okrajově. Ještě tak trochu více hokej. Takže bych si neodvažoval hodnotit jednotlivé kluby.
Kardinál Miloslav Vlk
Bob
Otče kardinále, přeji dobrý den. Nezabýval jste se někdy myšlenkou chrám sv. Víta vystěhovat a zřídit katedrálu Pražské arcidiecéze v jiném kostele? Byl by to sice historický průlom a ústup od významného symbolu, ale nebylo by to řešení? Vždyť arcidiecéze de facto ten chrám sv. Víta pro své fungování nepotřebuje.
To je otázka ne přetahování, vzdorů, nascháválů a truců, ale otázka práva. To musí být nalezeno.
Kardinál Miloslav Vlk
Michal
Pane kardinále, jaký je Váš osobní názor na společné slavení eucharistie věřícími ruzných křesťanských vyznání ? Jsem evangelík a moje přítelkyně patří k římské církvi. Děkuji za Vaši odpověď.
Vážený pane, já nejsem hlasatel osobních názorů, ale snažím se být v souladu s učením církve. Já jsem pro společné slavení eucharistie, jakmile budeme jedno ve víře, abychom skrze společné slavení něco jen nepředstírali.
Kardinál Miloslav Vlk
anonym
Pane kardinále, "Ale avšak Bůh jest na nebi". Který žalm mám na mysli?
Díky za vaši úsměvnou otázku. Přijďte někdy na setkání ministrantů a jim můžete takové otázky předkládat. Pokud vážně chcete vědět víc, vezměte do ruky například Bičovu Konkordanci a tam najdete k vaší otázce více míst od žalmu 2.4 dále.
Kardinál Miloslav Vlk
Daniel
Dobrý den. Mám dotaz. Kardinále.Ve vašem případě nepoužívám slovo pane,to si nachávám pro lidi ktarých si vážím. Před časem jste v otázce odďělení církve od státu tvrdil že je důležité aby jsme se o církev starali společně ,protože je to kulturní dědictví nás všech. V případě Katedrály tvrdíte že patří jen církvi,tudíš to znamená že to není dědictví nás všech ? Je až směšné jak se církevní hodnostář přetahuje jen a jen o peníze,a špiní tím dobré jméno církve u nás i ve světě. Uvažujete o odchodu ? Díky za odpověď.
Vím, že anonymita online svádí k neomalenostem. Na hrubé a nelogické útoky neodpovídám. Doporučuji naučit se dialogu.
Kardinál Miloslav Vlk
Ferda Mravenec
vazeny pane Kardinale, preji Vam mnoho sil do budovani duchovni obnovy ceskeho (ne moravskeho) naroda, ktery prochazi dekadenci, ktera v beznem svete neni k videni. Domnivate se, ze je mozne ve vyhledu napr. 10 let omezivit negativismus, xenofobii a nenavist v ceskem narode? I presto, ze jsem z velke casti positivni clovek, tak osobne se domnivam, ze zmeny v obyvatelstvu, ktere probehly po roce 1945 narusili tisiciletou kontinuity puvodnich 'cechu', a ze nejake zlepseni bude trvat velice dlouho a bude to skutecne trnita cesta. Diky
Máte pravdu, že obnova bude trvat dlouho, chybí silná spolupráce církve a státu, ale zdá se mi, že stát nemá pro duchovní obnovu žádný program, vlastně ani ochotu s církví na tomto poli spolupracovat. Pro tuto obnovu se snažíme dělat vše, co je v našich silách a výsledek a dobu, kdy se dostaví necháváme v rukou Božích.
Kardinál Miloslav Vlk
pablo
Vážený pane Kardinále, jako daňový poplatník bych rád viděl, jak církev hospodaří s penězi, které dostává od státu. Kde tyto údaje mohu získat? Zveřejńuje církev údaje o hospodaření třeba na internetu? Dnes se mohu pouze domnívat, jestli jde 10, 20, 30, nebo 90% prostředků na platy duchovních, nebo "reprezentaci" a zbytek na dobročinné účely, nebo na údržbu památek. Zveřejnění těchto údajů by určitě u mnoha lidí vedlo ke zlepšení vztahu k církvi (anebo taky naopak, ale to už záleží na tom, jak efektivně církev hospodaří). Nezveřejnění lze chápat jako potvrzení toho, že v katolické církvi je něco shnilého.
Jako daňový poplatník nemusíte mít žádné obavy, poněvadž z vašich peněz na církev nic nejde. Do státního rozpočtu tečou miliardy z majetku církve, který už 17 let tento demokratický stát drží, aniž by z něj něco platil. Na platy kněží a jiných výdajů dostává církev ze svého, z pěněz, které má stát z církevního majetku. Pokud máte zájem o hospodaření církve se státními dotateci, na ministerstvu kultury je možné toto hospodaření kontrolovat. My vydáváme roční uzávěrky, ze kterých je toto hospodaření patrné.
Kardinál Miloslav Vlk
občan
Dobrý den, pane kardinále. Můžete nám říci, proč tak v souladu s celou minulostí katolické církve zoufale usilujete o hromadění majetku proti obecné vůli? Vaše vyjádření a vystupování je skutečně mírně řečeno drsně tržní.
Církvi dnes nejde o žádné hromadění majetku, ale o dvě věci. O to, aby byla samostatná a na státu nezávislá. Aby měla z čeho si vytvořit účinný ekonomický model pro svůj život. Kdybyste byl více informován, věděl byste, že názorem biskupské konference je několik naturální restituce (podle vás hromadění majetku), ale o spravedlivé majetkové narovnání. Z doby komunismu je velmi zničeno právní cítění obyvatelstva (i z vašeho dotazu je to patrné) a církvi jde nejen o majetkové narovnání, ale také o narovnání práva a spravedlnosti.
Kardinál Miloslav Vlk
Pavel Kozák
Vážený pane kardinále, s velkým potěšením Vám mohu zopakovat své poděkování za otevřené a nepředpojaté přijetí mých témat, které jsem vyjádřil už osobně organizátorům přednášky a besedy o teologii těla JPII., která se nedávno konala na Katolické theologické fakultě v Dejvicích. Zejména jsem tam motivoval (podle mého názoru opomíjenou) transcendenční hodnotu sexu samého, a také tzv. nekoitální sexuální techniky. Kladl jsem tam i otázku po etickém statutu "extáze dosažené (v našem kulturním kontextu) OMYLEM(!)" a dodávám: bez následků. Zajímavé je na tom to, že jsem se u Vás setkal nečekaně s mnohem tolerantnějším přístupem, než s jakým se setkávám v Sexuologické společnosti! Doufám, že pozitivní přijetí u Vás nebylo jen díky nečekanosti mých témat?!? Pokud tomu tak opravdu nebylo, doufám v pokračování této debaty. Všechna tato témata totiž souvisejí s bojem proti HIV/AIDS a s posílením manželské lásky v zájmu stabilní rodiny! Hezké "po Velikonocích"!
Děkuji za názor. Velice souhlasím s tím, že sex nemůže zůstat jen na rovině živočišné, ale musí být výrazem hluboké lásky a odevzdání se dvou osob. Tohle je jádro mého názoru a není to náhoda.
Kardinál Miloslav Vlk
Jiří Stárek
Vážený pane kardinále, všichni žáci i učitelé ZUŠ Praha 10 - Hostivař se těší na provedení vánoční mše J.J.Ryby v Senátu Parlamentu ČR. Myslíte, že budete mít letos čas a přijdete si ji poslechnout? Všichni se těšíme!
Já doufám, že ano.
Kardinál Miloslav Vlk
Karel Čermák
Pane kardinále, proč jste tak úzce spolupracoval s agentem StB Holečkem na očerňování tradičně smýšlejících katolíků, když jste byl o jeho minulosti dobře informován?
Nevím, jestli jste věřící člověk. Doporučoval bych vám dvě věci. Jednak nebrat lehkovážně jako svatou pravdu seznamy StB, což je velice nebezpečné, jak jsem sám zjistil z rozhovorů a zkušeností. Za druhé bych vám doporučil, abyste se naučil, což říká Kristus o milosrdenství. Lehkovážné úsudky jsou nebezpečné.
Kardinál Miloslav Vlk
Radek Kaňka
Papeže Benedikt XVI. v nejbližší době stvrdí právo kněží sloužit tradiční latinskou liturgii, jež byla ve všeobecném užívání před Druhým vatikánským koncilem, jehož revoluční změny přinesly do Církve chaos a úpadek. Jste znám jako principiální odpůrce katolické liturgické tradice a proto by mne zajímalo, zda hodláte papeži v této vyhlásit neposlušnost či se budete řídit jeho vůlí. Radek Kaňka
Děkuji za informace o papežových úmyslech, o kterých já nevím. Právo, aby někteří kněží mohli sloužit Tridentskou bohoslužbu, je dáno jednotlivým kněžím už od roku 1988. Je patrné, že tak veliký zájem o tuto bohoslužbu není. Sloužení mše v latině neznamená návrat k Tridentské bohoslužbě. Ani nevím, že jsem odpůrcem katolické liturgické tradice. Pro mě je rozhodující Druhý vatikánský koncil a jeho liturgická reforma. Do té vplynula v podstatě i liturgická tradice církve. V době komunismu jsem pochopil, že jednota církve a jednota s papežem je pro nás základní a na tomto svém postoji jako katolický biskup zcela trvám.
Kardinál Miloslav Vlk
Šárka
Děkuji, že jste poukázal na nebezpečí, jež plyne z četby konzervativního katolického dvouměsíčníku Te Deum (www.tedeum.cz). Jejich snaha o návrat ke katolické tradici by totiž mohla vážně narušit vaše úsilí o další liberalizaci a „ekumenizaci“ katolické církve. Šárka
Děkuji za váš názor, se kterým souhlasím.
Kardinál Miloslav Vlk
asitak
Dobrý den pane kardinále. V čem vidíte příčinu tak neobvykle silného ateismu v Čechách? Je pro Vás vystupování KDU-ČSL v politice typickým projevem křesťanů?
Politické strany mají své programy. Jestliže některý program má křesťanské prvky, tak proti tomu samozřejmě nejsem. Ale žádná strana není prodlouženou rukou církve. Otázka ateismu u nás je poněkud složitější a má i hluboké historické kořeny. Na to nelze odpovědět krátce. Ovšem s ateismem u nás to není tak strašné, statistiky ze sčítaní obyvatelstva nejsou dost výmluvné, protože otázky nebyly položené dobře. Mnozí, kteří v těchto statistikách padli do kolonky nevěřící, mají vlastně jakousi deistickou víru, to znamená "něco nad námi musí být".
Kardinál Miloslav Vlk
Jan Dvořák
pane kardinale já si osobně si s církvemi moc nerozumím jsem silný liberál v jistých ohledech (interupce registrovaně partnerstvý rozvod atd)ale rozhodně nejsem atista ale církevní život mi prostě vadí ale zasedně katolíci mi nevadí až tak jako třeba evangelikalní či letniční církve nebo třeba svědci jehovovy ti jsou podle mě nezakonou organizaci a sektou absolutně nechapu jak je mohli legalizovat.S velkými oobavami sleduji počinání jak islamský ta i křestankách fanatiku(evangelikálů) v americe kteří mají v plánu přeměnit ameriku v církevní stát kde byla základní zakonou formou bible.Chtějí zkazazt vyčování evoluce a věři v konec světa. Je to neco co ifiltrovalo do vladu USA.Tito fundamentaliste se obevily i nás a já bych se chtěl zeptat jaký na to máte názor.Z pozdravem Jan z Krumlova
To, co se děje v USA, to je záležitost tamní společnosti. Já se na to nedívám vašima očima, domnívám se, že je to poněkud přehnané. Ve svém způsobu uvažování děláme často podstatnou chybu tím, že zevšeobecňujeme. Z vašich slov by mohlo vyplývat, že v Americe, už už nazítří bude církevní stát. Teorie kolem vzniku světa dali na stůl spíše odborníci v tomto oboru, samozřejmě, že i církevní odborníci zdvihli svůj hlas. Nebyla to akce církevních fundamentalistů. I u nás jsou některé takové fundamentalistické proudy, se kterými bohužel musím bojovat.
Kardinál Miloslav Vlk
Jogin z Bagin
Vážený pane Vlku, promiňte, že Vás neoslovuji Vaší církevní hodností, ale nejsem organizován ve Vaší církvi, takže já si vážím více oslovení občanského. Velmi se zasazujete o návrat majetku katolické církvi. Často pro tento majetek používáte přívlastek "ukradený". Pro mne je ovšem nejaná otázka, kdo a komu tento majetek vlastně ukradl. Vy jistě pod pojmem "ukradený majetek" máte na mysli znárodnění majetku církve komunistickými vládami po druhé světové válce. Mně dnes ovšem zajímá také to, jak katolická církev k tomuto majetku vlastně během uplynulých staletí přišla. A to zejména v dobách, kdy tato církev byla jediným povoleným státním náboženstvím (dnes se tomu říká totalita) a kdy církev ve spojení s katolickými panovníky a jejich státní mocí krutě pronásledovala, věznila, mučila a zabíjela veškeré oponenty, jinověrce, bezvěrce, tzv. kacíře a čarodějnice a jiné spoluobčany, kteří se pouze odmítali podrobit totalitní moci Vaší církve, nebo z toho byli alespoň obviněni. Samozřejmě se církev také masově podílela na konfiskaci majetku těchto svých obětí. Neměl by se pojem "ukradený majetek" vztahovat také na tuto poměrně pochmurnou etapu církevních dějin, kdy Vaše církev majetek získávala pomocí těchto bestiálních metod?
Velice bych doporučoval, abyste se lépe poučil o dějinách. Pokud jste schopen, odložil emoce a předsudky, které člověka deformují a způsobují neobjektivitu. Církev se vícekrát za nedobré jednání svých členů omluvila, například papež Jan Pavel II. v roce 2000 a stejně tak mnozí biskupové ve svých diecézích. Vaše názory jsou ovlivněny proticírkevní komunistickou propagandou... Co se týče majetkového narovnání, jde o problémy po 25. únoru 1948 a poněvadž chceme být právním státem, ve kterém je rovnost občanů a institucí před zákonem, musíjme nutně mít stejná práva jako fyzické osoby i jako sám stát. Spíše o navracení majetku mluví různé politické strany a užívají termínu ukradený. Já se tomuto termínu spíše snažím vyhýbat.
Kardinál Miloslav Vlk
Veronika
Otče kardinále, i já Vám přeji požehnané svátky. Věřím, že se jako jeden z mnoha biskupů z naší republiky chystáte na Celostátní setkání mládeže v srpnu tohoto roku. Co si myslíte, že by si mladí z takových setkání měli odnést? Má takové setkání šanci oslovit i obyvatele města, kde se koná? Které prvky v pastoraci mládeže považujete za nejdůležitější? Děkuji za odpověď.
Samozřejmě jako všichni biskupové se i já chystám na setkání mládeže do Klokot. Zkušenosti z takových setkání ukazují, že přítomnost mládeže v některém městě velice ovlivní atmosféru dní. Myslím, že zanechává i trvalejší stopu. Vzpomínám na setkání ve Žďáru nad Sázavou. Měli by si odnést vzájemné posílení ve svém životním postoji, ve své víře. Za nejdůležitější pokládám vést mladé lidi k opravdovému životu podle evangelia a k ochotě vydávat o zkušenosti, kterou udělají s evangeliem, radostné svědectví druhým mladým lidem.
Kardinál Miloslav Vlk
Pavel
Dobry den, velice si vas i cele cirkve vazim, ackoliv nejsem katolik a ne se vsemi vasemi nazory souhlasim. Sledoval jsem na Radiu Cesko Osudy 20.stoleti, ze kterych vychazeji katolici jako Oto Madr, Vaclav Vasko, sestry boromejky a mnozi dalsi jako jedni z nejvetsich hrdinu komunisticke ery. Je mi lito, ze tyto pribehy zustavaji malo zname a verim, ze jejich postupne zverejnovani, privede vice lidi k vire, ci alespon zlepsi vetsinovy "komunisticky" nahled na krestanstvi. Mel byste pro nas nejaky podobny pribeh hrdinstvi z teto doby, ktery zustava, k vasemu udiveni, malo znamy? Preji vam uprimne hodne zdravi a vyslyseni vasich modliteb.
Již několik let se připravuje projekt Martyrologium církve z doby komunismu a případně i nacistické éry, kde budou takové případy vypsány. Dnes tento projekt je ve fázi doplňování. Připravuje jej Česká křesťanská akademie, speciálně Dr. Stříbrný, z pověření České biskupské konference. Dnes je možné více využívat archivy ministerstva vnitra. Takže je možné se již brzy dočkat.
Kardinál Miloslav Vlk
Tomáš Navrátil
Tímto Vás chci, pane kardinále, pozdravit a vyjádřit obdiv a úctu, které se u mne v poslední době k Vám zesílily díky tomu, že máte vlastní internetový portál. Přeji Vám pokojné prožití doby velikonoční, přeji Vám i odchod na odpočinek, jen si neumím představit, že byste šel odpočívat již nyní, když jste se otevřel tímto - přinejmenším - velmi vhodným způsobem světu. Na druhou stranu vím, co to nese i za negativa. Přeji Vám správné rozhodnutí v této věci.
Rozhodnutí v této věci není v mých rukou. Kodex církevního práva žádá biskupa, který dosáhl 75 let, aby podal svou demisi do rukou papežových. Rozhodnutí je v rukou papeže a rukou Božích. Děkuji za vaše přání.
Kardinál Miloslav Vlk
RobertR
Nebojíte se obvinění z nedovoleného podnikání za to, že jste vybírali stokorunový poplatek za vstup do katedrály ještě poté, co soud prohlásil rozhodnutí o vašem vlastnictví katedrály za neplatné?
Tato otázka není správná. Protože soud nevydal žádné prohlášení o neplatnosti našeho vlastnictví, ale pouze vrátil otázku určení vlastnictví k nižším instancím. Ani nevydal rozhodnutí, že máme ihned katedrálu předat do rukou správy Pražského hradu, to byla pouze následná interpretace a výsledek tlaku některých institucí a médií.
Kardinál Miloslav Vlk
Jiří Rezek
Vážený pane kardinále, ve svém minulém rozhovoru s panem Fischerem uvedeným zde v Hospodářských novinách jste uvedl, že klerikalismus je dávno překonaný proud a že je ghetoidní. Mohl byste byste, prosím uvést důvody a příčiny této skutečnosti. Případně další zdroje, kde je možné čerpat poznání. Děkuji J.Rezek
Církev po druhém vatikánském koncilu je církev více otevřená ke společnosti, ale zásadně neusiluje o moc, zvláště ne prostřednictvím politických stran. Klerikalismus, který znamenal úsilí o přivlastnění si určité politické moci, nemá po druhém vatikánském koncilu v církvi místo.
Kardinál Miloslav Vlk
Milan
Dobrý den, zajímal by mě Váš občanský názor na politku KDU-ČSL. Jste jejím voličem? Jak hodnotíte s odstupem postup pana Kalouska z léta loňského roku, kterým zabránil vzniku Velké koalice. Děkuji
Vícekrát jsem se vyslovil, že do stranické politiky žádný církevní představitel nemá vstupovat. V různých stranách jsou křesťané, ale ti tam nejsou jako zástupci instituce, ale na svou zodpovědnost.
Kardinál Miloslav Vlk
Vítězslav Toman
Pane kardinále, v poslední době mluvíte o tom, že chcete odejít do důchodu - koho byste rád viděl na svém místě, až budete v penzi? Díky.
To nezáleží na mně, ale je to v rukou papeže Benedikta XVI. Já nemohu svými názory na veřejnosti ovlivňovat tento proces vybírání nástupce, to je předmětem tajemství.
Kardinál Miloslav Vlk
Marie
Dobrý den, Otče kardinále, jak se díváte na naši politickou situaci? Myslíte si, že by naše společnost byla jiná, kdyby bylo povinné vyučování náboženství ve školách? Děkuji za odpověď a přeji požehnané dny.
Nechci být politickým komentátorem, ale k věcem, které jsou důležité pro celou společnost se rád vyslovuji. Náboženství se však nedá vnucovat.
Kardinál Miloslav Vlk